وبلاگ سنکا

پرکاربردترین مبدل سنکا در صنعت

همه چیز در مورد سنکا-seneca

مبدل سنکا مورد نظر مقاله امروز مدل Z203-1 است که مبدلی است که برای آنالایزر پارامترهای الکتریکال برای برق تک فاز استفاده میشود. زمانی که یک برق تک فاز AC داریم شامل یک رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول , پارمترهایی در این برق AC موجود است که نیاز داریم آن را در صنعت رصد کنیم و مقادیر آن را داشته باشیم. مانند : ولتاژ , جریان و سایر پارامترهایی که در ادامه توضیح داده میشود.

 

فهرست مطالب

2# اجزای مبدل سنکا مدل Z203-1 :

این مبدل از پارت های قسمت های مختلفی تشکیل شده است.

#2-1 ورودی و مقادیری که در رنج ورودی قبول میکند :

  • پارامتری که این مبدل اندازه گیری میکند Vrms است , از 0 تا 500 ولت AC را ساپورت میکند.
  • پارامتر بعدی Irms , از 0 تا 5 آمپر را ساپورت میکند.
  • توان watt
  • توان var
  • Frequency
  • Cos این ها 6 پارامتری هستند که این مبدل به عنوان ورودی اندازه گیری ها را روی آن انجام میدهد.

زمانی که رنج جریانی شما بیش از 5 آمپر باشد یعنی میزان جریان بالایی را در خط داشته باشید کافی است از یک مبدل جریان استفاده کنید تا آن را به 0 تا 5 تبدیل کند.

#3 تغذیه مبدل سنکا :

  • رنج AC : 19 تا 28 ولت
  • رنج DC : 10 تا 40 ولت

شما روی بدنه مبدل ترمینال هایی را ملاحظه میکنید که در بالا و پایین آن وجود دارند و برای سیم کشی پارامترهای مختلفی استفاده میشود.

اجزای مبدل سنکا مدل Z203-1

#4 نکات مهم در تنظیم مبدل :

این مبدل دارای 3 سری دیپ سوئیچ است.

#4-1 دیپ سوئیچ سری اول :

برای communication و شبکه RS485 استفاده میشود و با تنظیم آن تمام پارامترها را میتوان تنظیم کرد.

#4-2 دیپ سوئیچ سری دوم :

برای تنظیم مقادیر استفاده میشود.

#4-3 دیپ سوئیچ سری سوم :

مشخص کردن این موضوع که چه پارامتری قرار است در خروجی ترنسمیت کنید.

نکات مهم در تنظیم مبدل سنکا

#5 عملکرد این مبدل :

دارای یک موتور که جریان زیادی را میکشد , جریانی در حد 100 آمپر را مصرف میکند. ما نمیتوانیم 100 آمپر را به طور مستقیم به این مبدل وصل کنیم بنابراین از یک CT استفاده میکنیم که این مقدار را به 0 تا 5 آمپر تبدیل و آن را به مبدل وصل کند.

تغذیه هم به صورت مجزا متصل میکنیم و سیگنال را در حالت جریانی 4 تا 20 قرار میدهیم و در نهایت آن را به یک plc یا هروسیله ای که ورودی 4 تا 20 جریانی را میپذیرد وصل میکنیم.

از طرفی اگر بخواهیم این پارامترها را روی سیستم خود ببینیم نیاز به پورت سریال داریم و میتوانیم به صورت همزمان تمام پارامترها را داشته باشیم. این مورد را هم باید بدانید که تمام تنظیماتی که توسط دیپ سوئیچ ها میتوانید انجام دهید از طریق نرم افزار خاص خود این دستگاه هم قابل تنظیم است.

درصنعت گاها نیاز به تبدیل سیگنال های مختلف بهم داریم تا سیگنال خروجی ای را داشته باشیم که برای اپلیکیشن یا کاربرد ما مورد نیاز است.

به همین دلیل از مبدل های مختلفی مانند مبدل سنکا استفاده میشود. مبدلی که امروز درباره آن صحبت میکنیم مبدل سنکا universal است به این معنا که این مبدل قابلیت این را دارد که انواع مختلف ورودی های رایج صنعتی را به عنوان ورودی میپذیرد و خروجی های متنوعی هم به ما میدهد. این مبدل سنکا مدل Z109REG-BP است و مبدل منحصربه فردی میباشد.

عملکرد مبدل seneca

#6 مبدل سنکا مدل Z109REG-BP :

این مدل در ورودی خود یکسری سیگنال ها و سنسورهایی را قبول میکند. از جمله :

  • سیگنال های قابل قبول برای این مبدل سیگنال های دمایی مانند RTD ها
  • PT100
  • PT1000
  • سنسورهای دمایی که خروجی مقاومتی میدهند.

Z109REG-BP

#7 انواع سنسورهای ترموکوپل :

ورودی مقاومتی , پتانسیومتری (یک پتانسیومتر میتواند این مقاومت را تولید کند یا هر وسیله ای که خروجی مقاومتی را به ما میدهد).

ورودی current و ولتاژ در حالت current یا جریانی رنج های میلی آمپر 0 تا 20 یا scal های مختلف و جریانی 0 تا 10 ولت. مبدل سنکا مدل Z109REG این سیگنال ها را به سیگنال های استاندارد ولتاژی و جریانی تبدیل میکند. این مبدل بین سیگنال های مختلف power-input-output دارای ایزولاسیون است به این مفهوم که هیج ارتباط الکتریکی بین آنها وجود ندارد.

ما در صنعت مبدل هایی نیازداریم که اصطلاحا به آنها ایزولاتور گفته میشود و کار آنها این است که سیگنال را بین وسیله مصرف کننده و کنترل کننده که آن را قطع و وصل میکند ایزوله کند و هیچ ارتباط الکتریکی بین آنها نباشد به همین دلیل ما از این مبدل به عنوان ایزولاتور هم میتوانیم استفاده کنیم. همچنین برای ارتباط این مبدل از مبدل usb که در جلوی این دستگاه وجود دارد میتوانیم استفاده کنیم.

#7-1 به دو روش میتوانیم این مبدل را برنامه ریزی یا config کنیم:

1. راه اول :

از طریق نرم افزار برند Seneca اینکار را انجام بدهیم.

2. راه دوم :

از طریق سخت افزاری , با دیپ سوئیچ هایی که روی بدنه این مبدل وجود دارد این config را میتوان انجام داد.

سنسورهای ترموکوپل

#8 گزینه ی تنظیمی این مبدل سنکا :

در حقیقت در حالت سخت افزاری دو سری دیپ سوئیچ بر روی این مبدل مشاهده میکنید.

#8-1 دیپ سوئیچ های ردیف اول :

به منظور انتخاب ورودی ها بسته به اینکه چهار دیپ سوئیچ در چه وضعیتی قرار بگیرند.

1. وضعیت های مختلف :

اگر هر4 تا خاموش باشند به این معناست که ورودی ما از نوع ولتاژی است. اگر دیپ سوئیچ 2 روشن باشد به این معناست که resistance است. دیپ سوئیچ سه current است. اگر هر 4 تا روشن باشد بدین معناست که یک پتانسیومتر به آن متصل است.

#8-2 دیپ سوئیچ های ردیف دوم :

تعداد آنها 8 سوئیچ است سه مورد اول برای تنظیم رنج ورودی و سه مورد دوم یعنی 4,5,6 برای تنظیم رنج خروجی یا End ما هستند و موارد 7,8 چهار وضعیت مختلف دارند تا به مبدل بفهمانیم که ما نیاز به خروجی جریانی داریم.

 

#9 معرفی نمایشگر با ورودی آنالوگ برند سنکا :

#9-1 نمایشگر S311 :

این نمایشگر دارای چهار دیجیت است که میتوانیم اعداد مورد نظر را در آن مانیتور کنیم.

در طرفی دیگر از این نمایشگر دو سی سوکت یا زبانه قرار دارد که دو مورد مربوط به تغذیه و سه مورد دیگر مربطو به ورودی آنالوگ از نوع جریانی و ولتاژی میباشد . تغذیه ما در این سنسور دارای رنج 10 تا 40 ولت DC و 19 تا 28 ولت AC است که هرکدام از این تغذیه ها به پایه 1 و 2 وصل شود این نمایشگر روشن میشود.

در این نمایشگر حفاظت reverse polarity رعایت شده است. به همین ترتیب تفاوتی ندارد که مثبت یا منفی به کدام یک از پایه های یک و دو وصل شود و به هر شکلی زده شود این نمایشگر کار میکند.

#9-2 به دوشکل در صنعت میتوانیم از نمایشگر های صنعتی استفاده کنیم :

نمایشگرهایی که سنسورها یا ورودی های active  را قبول میکنند و نمایشگرهای passive.

1. نمایشگرهای active :

نمایشگر نیاز به دو پارت دارد :

  • قسمت تغذیه
  • قسمت ورودی سنسور

2. نمایشگرهای passive :

در این حالت همان دو رشته سیمی که data ما ورودی آنالوگ را انتقال میدهند همان دو رشته سیم عمل تغذیه را نیز انجام میدهد و نیازی بهwiring  بیش ازحد نداریم که یک مزیت محسوب میشود. این نمایشگر هر دو نوع تغذیه های active و passive را میپذیرد و میتواند نمایش عدد را داشته باشد.

s311

#10 اقلامی که برای تست یک آزمایش نیاز دارید :

  • ترنسمیتر سری usb – tx-blog
  • سنسور دما که به آن متصل میشود و خروجی 4 تا 20 میلی آمپر را به عنوان خروجی ترنسمیتر داریم (در واقع ترنسمیتر ها سیگنال pt100 سه سیمه ضعیف را تبدیل به سیگنال 4 تا 20 میلی آمپر میکند و این سیگنال به نمایشگر داده میشود).
  • سنسور دمایی pt100 سه سیمه
  • رنج دمایی بین 0 تا 100 درجه سانتی گراد

#11 نحوه سیم بندی :

در دو حالت جریان و ولتاژ میتوانیم از این نمایشگر استفاده کنیم. در حالت جریان اگر تغذیه ما توسط سنسور انجام شود از پایه های 5 و 6 باید استفاده کنیم و اگر خروجی ما تغذیه نداشته باشد و همان  s311 نقش تغذیه را به عهده داشته باشد از ترمینال های شماره 4 و 5 باید استفاده کرد.

#12 نرم افزار و ست کردن پارامترهای آن :

برای اینکه به منو نرم افزار برویم باید دکمه های فلش پایین و ok را حدودا 3 ثانیه نگه داریم تا وارد تنظیمات بشویم.

#12-1 در تنظیمات چهار گروه تنظیمات را داریم :

  • گروه config
  • گروه input
  • گروه scal
  • گروه system
  • گروه config :

برای استفاده از آن دکمه پایین و ok  را سه ثانیه باید نگه داشت که عبارت config  نمایش داده میشود که زمانیکه اوکی زده شود پسوردی را ست میکنید که از آن به بعد فقط با داشتن پسورد میتوانید پارامترهای دستگاه را تنظیم کنید.

#12-3 گروه input  :

با زدن دکمه بالا در مرحله قبل وارد این مرحله میشوید وکلمه input قرمز رنگ را مشاهده میکنید. در این گروه زیر مجموعه ای به نام type داریم که باید آن را انتخاب کنیم.

1. زیر مجموعه های این گروه :

  • Type
  • HI-E
  • LO-E

Type : به معنای آن است که نمایشگر بداند ورودی جریانی یا ولتاژی به آن وارد میشود.

1. حالت جریانی : در حالت پیش فرض حالت جریانی فعال است و مقدار 1 پیش فرض آن است.

2. حالت ولتاژی : اگر ترنسمیتر ما خروجی جریانی بدهد که نقش ورودی نمایشگر را ایفا میکند باید ان را در حالت صفر قرار بدهیم.

HI-E : اگر در مرحله قبل ورودی جریانی را مشخص کرده باشید در این مرحله از شما میپرسد که سطح بالای جریان شما چقدر است. به دلیل اینکه خروجی 4 تا 20 است پس باید سطح آن روی 20 میلی آمپر تنظیم شود.

LO-E : به معنای سطح پایین جریان است. به دلیل اینکه خروجی ما 4 تا 20 است پس سطح ان روی 4 تنظیم میشود.

نحوه سیم بندی

#12-4 گروه scal :

به این معناست که ولتاژ 4 تا 20 قرار است روی چه اعدادی scal شود. دمای ما بین 0 تا 100 درجه سانتی گراد است پس scal من باید از صفر شروع و در 100 تمام شود.

1. زیر مجموعه های این گروه :

  • HI-D
  • LO-D
  • DP-D

#12-5 گروه system  :

1. زیر مجموعه های این گروه :

  • DFLT
  • CONT

DFLT :

به این معناست که تنظیمات دستگاه به حالت پیش فرض برمیگردد اگر مقدار آن را روی 1 ست کنید.

CONT : به این معناست که میزان روشنایی صفحه را مشخص میکند. بعد از system  آخرین گروه ماست وارد EHIT میشویم که خروج از تنظیمات است.

اگر ok زده شود از تنظیمات خارج و مقدار دما را میبینید و اگر دکمه بالا زده شود به مرحله اول برمیگردید.

شما با تهیه این نمایشگر به سادگی میتوانید سیگنال های انالوگ از نوع ولتاژ و جریان را مانیتور و مقادیر آنها را داشته باشید. این نمایشگر به راحتی در تابلو ها نصب میشود میزانی LCD بریده میشود و توسط بستی که در کنار آن قرار دارد روی تابلو ها فیکس میشود.

 

میتوانید برای اطلاعات بیشتر از محصولات seneca و دیدن انواع مبدل سنکا با ما در تماس باشید مشاورین ما در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شما هستند. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را جهت بهبود کیفیت شرکت با ما اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *